Läroplan

Italienska Skolan utgår ifrån att vara en internationell skola som följer den italienska läroplanen, inte den svenska läroplanen.

Vilka är skillnaderna mellan den italienska läroplanen och den svenska?

Den italienska läroplanen är en åtta-årig utbildning, uppdelad i två cykler, “primo ciclo di istruzione” (första utbildningsstadiet) vilket består av den femåriga “scuola primaria” (primärskolan) och den treåriga “scuola secondaria di primo grado” (första gradens sekundärskola). Det italienska skolsystemet börjar det år eleven fyller sex år, medan den svenska systemet börjar med ett år förskoleklass det år man fyller sex och fortsätter med grundskolan det år man fyller sju år. Däremot avslutas det italienska systemet två år tidigare, motsvarande årskurs sju i den svenska läroplanen.

Årskurserna motsvarar det italienska skolsystemet enligt nedan:

Scuola primaria (5-årigt lågstadium)
Classe 1a (Påbörjas det år barnet fyller sex år motsvarande förskoleklass i den svenska läroplanen)
Classe 2a (Åk 1 enligt Svensk läroplan)
Classe 3a (Åk 2 enligt Svensk läroplan)
Classe 4a (Åk 3 enligt Svensk läroplan)
Classe 5a (Åk 4 enligt Svensk läroplan)

Scuola secondaria di primo grado
(3-årigt mellanstadium)
Classe 1a (Åk 5 enligt Svensk läroplan)
Classe 2a (Åk 6 enligt Svensk läroplan)
Classe 3a (Åk 7 enligt Svensk läroplan)

Huvudämnen

I den italienska läroplanen ingår följande ämnen: Matematik, Italienska, Naturvetenskap, Historia och Geografi, Engelska, Musik, Bild och Teknik.

Tuttotondo-moment

På Italienska Skolan Stockholm har vi valt att inkludera svenska, slöjd och hemkunskap som en del av vår läroplan. Utöver dessa kärnämnen har vi utvecklat ett unikt koncept som vi kallar för Tuttotondo Fields, som utgör en central del av vår pedagogik. Dessa specialämnen är spridda över läsåret och erbjuder eleverna fördjupad kunskap inom olika områden.

En gång i veckan ägnar vi dessutom en halvdag åt projektbaserat lärande, där eleverna får möjlighet att utforska sina intressen och utveckla sina talanger genom kreativa och självständiga projekt. Vi kallar detta för Nobel Day.

Läs mer om våra specialämnen och unika pedagogiska metoder nedan.

Se nedan ett exempel på hur ämnena fördelas under veckan:

Nedan kan ni se skillnaden i antal undervisningstimmar per ämne i procent jämfört med den svenska läroplanen (Lgr22):

TuttoTondo Fields

Tänk som Leonardo da Vinci (år 1-8)

Eleverna får utforska historiska epoker och ikoniska personligheter som påverkat världen med sin kreativitet som ett sätt att lära sig tvärvetenskapligt om konst, vetenskap och problemlösning.

Anatomi och fysiologi (år 1-8)

En resa genom människokroppen som kombinerar historiska studier, som Leonardo da Vincis anatomi, med modern teknik. Eleverna får förståelse för kroppens funktioner, hälsa, beteende och livsstil.

Finansiell kompetens (år 5-8)

Praktiska färdigheter i att förstå och använda grundläggande ekonomiska koncept.Eleverna lär sig hur ekonomi påverkar deras liv och handlingsutrymme, en viktig färdighet för självständighet och samhällsorientering.

Levande demokrati (år 1-8)

Eleverna utvecklar demokratiska färdigheter genom daglig praktik och inlärning. Fokus ligger på att förstå mänskliga rättigheter, kulturell mångfald och att skapa medborgare som kan tänka kritiskt om den moderna världen.

Filosofi för barn (år 1-8)

Filosofiska samtal som uppmuntrar barn att reflektera över stora och små frågor i livet. Eleverna tränar på att tänka kritiskt, utforska olika perspektiv och söka svar på komplexa frågor.

Debatt (år 1-8)

Eleverna tränar på att uttrycka sina idéer med övertygelse och precision. Genom klassisk retorik och modern debatteknik får de verktyg att argumentera och kommunicera övertygande.

Trädgårdsbaserad inlärning (år 1-8)

Eleverna lär sig genom praktiskt arbete i skolans trädgård. Detta stärker deras förståelse för ekosystem, miljöansvar och samarbete, samtidigt som det främjar nyfikenhet och känslan av tillhörighet.

TuttoTondo Nyheter (år 5-8)

Ett skolnyhetsrum där elever analyserar, diskuterar och kommunicerar både globala och lokala nyheter. Nyhetssändningarna produceras på italienska och svenska och delas genom skolans kanaler.

Nobel Day

Nobel Day (år 1-8)
Nobel Day är en halvdag i veckan som ägnas åt projektbaserat lärande – en metod vars mål är att stärka elevernas kunskapsförståelse, kreativitet och nyfikenhet. Fokus ligger på att identifiera och utveckla varje elevs talanger genom designtänkande och experimentella metoder.

Under Nobel Day får eleverna ta ansvar för sitt eget lärande med lärare som stöd. De arbetar med projekt som motiverar och engagerar dem på djupet. Eleverna tränas i kreativt tänkande och experimenterande för att lösa problem och forma egna idéer.