Skoldagen

Skoldagen börjar normalt kl 9 varje dag och slutar kl 16, med fritids tillgängligt både före och efter skoldagen. En lektion pågår generellt i 45 minuter då vi värdesätter behovet av rörelse och paus för att öka elevernas koncentrationsförmåga över hela skoldagen. Ämnen med större krav på fokus och tänkande sätts generellt på förmiddagen medan lektioner där samarbete och verbala förmågor ofta hamnar på eftermiddagarna. Dock kan det motsatta också förekomma vid behov. Eleven ges god tid för lunchrast för att säkerställa att återhämtning och sociala behov tillfredsställs under skoldagen.

Mindre läxor: Vi värdesätter tiden i skolan och ser till att den största delen av skolarbetet görs där tillsammans med lärare och klasskamrater, vilket ger eleverna mer tid för fritid och nödvändig återhämtning.

Dagen inleds med ett morgonmöte, som hålls under 15 minuter och är en viktig rutin för att skapa gemenskap och struktur i klassen. Dess syfte är att stärka elevernas känsla av trygghet, förtroende och delaktighet, samtidigt som det utvecklar deras sociala och emotionella förmågor. Under mötet hälsar vi alla välkomna, delar viktiga händelser och övar på kommunikation och lyssnande. Aktiviteter som fokuserar på värderingar som respekt eller ansvar hjälper eleverna att reflektera och skapa positiva relationer. Korta utmaningar som matematikpussel eller ordlekar stimulerar kritiskt tänkande och engagemang. Avslutningsvis diskuterar vi dagens mål och innehåll. Morgonmötet är alltså inte bara en praktisk planeringsstund, utan också ett kraftfullt verktyg för att främja både socialt och akademiskt lärande.

Som en del av skoldagens upplägg har vi också inspirerats av konceptet Daily Mile, ett initiativ som uppmuntrar till daglig fysisk aktivitet. Eleverna får springa eller jogga – i sin egen takt – i frisk luft tillsammans med sina vänner i cirka 15 minuter. Syftet är att:

  • Skapa en aktiv och hälsosam vana för livet.
  • Stärka elevernas fysiska och mentala välbefinnande.
  • Göra fysisk aktivitet rolig, inkluderande och enkel att utföra.

Med denna struktur vill vi skapa en skoldag som är meningsfull och balanserad, där både lärande och elevernas välmående står i fokus.