TuttoTondo-pedagogiken vilar på en unik kombination av samtida humanism och kognitiv konstruktivism, inspirerad av renässansens idéer om bildning och den moderna förståelsen av lärandeprocesser. Denna värdegrund tar sin utgångspunkt i frågorna: Varför lär vi oss? Varför undervisar vi? Och varför tror vi på en viss form av utbildning framför en annan?
Filosofin bakom TuttoTondo fokuserar på syftet med utbildning, medan pedagogiken omsätter dessa principer i praktiken genom metoder som:
Dessa metoder är utformade för att förbereda eleverna för framtidens utmaningar, med särskild betoning på tvärvetenskapliga kunskapsområden (TuttoTondo fields).
TuttoTondo-pedagogiken fokuserar särskilt på att ge verktyg att möta framtidens ännu okända utmaningar. Den snabba utvecklingen för artificiell intelligens visar hur ny teknik leder till omfattande sociala förändringar som ritar om arbetsmarknad och samhälle i rask takt. Samtidigt lever vi i en polariserad värld där förmågan till källkritik och personligt omdöme blir allt mer central för att hålla ihop förtroende och gemenskap. Vi tror att det finns förhållningssätt och metoder som lämpar sig bättre för att möta kraftiga omställningar och hitta nya sätt att verka och leva tillsammans. Ett plastiskt förhållningssätt till kunskap innebär att ge eleven tillgång till kunskapens och informationsinhämtningens grundvalar. Detta innebär att ge eleven kritiska förmågor drivna av lusten till lärande. Ett förhållningssätt som vill uppmuntra självförtroendet och glädjen att möta sin omvärld med nyfikenhet som ledstjärna.
TuttoTondo Pedagogiken strävar efter att ge varje elev verktygen till att vara:
Dessa förmågor ger en bra grund för att möta framtidens utmaningar. Lärande sker ständigt i ett socialt sammanhang där individen måste få förutsättningar att pröva, misslyckas, utvärdera och pröva igen för att nå framgång i sin utveckling.